Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 24 Απριλίου 2016

George Steiner vs Δ.Ν. Μαρωνίτης

Ο Τζωρτζ Στάϊνερ και ο Δ.Ν.Μαρωνίτης είναι μεγάλοι δάσκαλοι, συγγενείς ως έναν βαθμό ως προς την αγάπη τους για την κλασική παιδεία.
Όμως σε μια πρόσφατη συνέντευξη του, ο Δ.Ν. Μαρωνίτης ξαφνιάζει δυσάρεστα. Είναι το βάρος της ηλικίας, ίσως, οι συνθήκες, πάντως τα όσα λέει σε μια συγκεκριμένη ερώτηση περί "μονογλωσσίας" δείχνουν πως παρά το μέγεθος της παιδείας και της επιστημοσύνης του, παρέμεινε κλεισμένος στα σύνορα της δικής του γλώσσας. Δηλαδή, παρέμεινε επαρχιώτης.
"Συν τω χρόνω, και από ανάγκη και από συνθήκες ζωής, αλλά εν τέλει και από επιλογή μου, έχω γίνει κυριολεκτικά μονόγλωσσος. Ελληνόγλωσσος. Σαν να μην υπάρχουν άλλες γλώσσες. Αυτά τα λίγα που ξέρω από άλλες γλώσσες σιγά σιγά εξαφανίζονται και τα ελληνικά , η γλώσσα- καθόλου εθνοπρεπώς αυτά που λέω- κυριαρχούν. Το'χω καμάρι που έγινα μονόγλωσσος"http://www.lifo.gr/articles/people_articles/97204

Τί απογόητευση, τι επαρχιώτικη στάση από έναν δημοφιλή πανεπιστημιακό δάσκαλο!

Αντίθετα, ο Τζωρτζ Στάϊνερ, αληθινός κοσμοπολίτης, δίνει το σωστό μέτρο.

Στον διαδικτυακό τόπο antifono, ο Στάϊνερ απαντά ως εξής στην ερώτηση για τις "κλειστές πόρτες" που συμβολίζει η άγνοια μιας γλώσσας:

 
"Μετανιώνω ακόμη που δεν έμαθα περισσότερες γλώσσες. Από την άλλη, είμαι πιθανότατα ο μοναδικός καθηγητής πανεπιστημίου που μπορεί να διδάξει σε τέσσερις γλώσσες: αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ιταλικά. Αυτό υπήρξε το μεγάλο προνόμιο της ζωής μου, αλλά και η μεγάλη ειρωνεία του γάμου μου. Η γυναίκα μου μιλάει μόνο αγγλικά. Δεν μπορεί να πει όχι ή ναι σε μια άλλη γλώσσα. Η ερώτησή σας, όμως, μου θυμίζει μια υπέροχη ιστορία με τον δάσκαλό μου, τον κορυφαίο Ρώσο γλωσσολόγο Ρομάν Γιάκομπσον. Όταν τον τιμούσαν στο Χάρβαρντ για τα 70ά του γενέθλια, ένας άνθρωπος της διοίκησης τον ρώτησε εάν όντως μιλούσε 17 γλώσσες. «Ναι. Όλες στα ρωσικά», ήταν η απάντησή του. Υπέροχη, βαθυστόχαστη απάντηση". http://www.antifono.gr/portal/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%82/%CF%84%CE%AD%CF%87%CE%BD%CE%B5%CF%82/5224-%CF%84%CE%B1-%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%80%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%AC%CF%84%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B1-%CF%80%CE%AC%CE%B8%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%84%CE%B6%CF%89%CF%81%CF%84%CE%B6-%CF%83%CF%84%CE%AC%CE%B9%CE%BD%CE%B5%CF%81.html

Ο Στάϊνερ ισορροπεί θαυμάσια ανάμεσα στη δυνατότητα εμβάθυνσης σε μια γλώσσα και στην ανάγκη γνώσης άλλων γλωσσών προκειμένου να γνωρίσεις καλύτερα την μητρική σου γλώσσα, ικανοποιώντας έτσι και το αξίωμα του Γκαίτε "κανείς μονόγλωσσος δεν ξέρει πραγματικά την δικιά του γλώσσα". Αντίθετα, και παρά την επισήμανση πως δεν μιλάει "εθνοπρεπώς" , ο Μαρωνίτης μένει εγκλωβισμένος σε έναν απαίδευτο γλωσσικό επαρχιωτισμό. Η δική μας επιλογή παραμένει ο Τζωρτζ Σταϊνερ, δάσκαλος του οικουμενικού πνεύματος.
Συν τω χρόνω, και από ανάγκη και από συνθήκες ζωής, αλλά εν τέλει και από επιλογή μου, έχω γίνει κυριολεκτικά μονόγλωσσος. Ελληνόγλωσσος. Σαν να μην υπάρχουν άλλες γλώσσες. Αυτά τα λίγα που ξέρω από ξένες γλώσσες σιγά-σιγά εξαφανίζονται και τα ελληνικά, η γλώσσα –καθόλου εθνοπρεπώς αυτά που λέω–, κυριαρχούν. Το 'χω καμάρι που έγινα μονόγλωσσος. Πηγή: www.lifo.gr
Συν τω χρόνω, και από ανάγκη και από συνθήκες ζωής, αλλά εν τέλει και από επιλογή μου, έχω γίνει κυριολεκτικά μονόγλωσσος. Ελληνόγλωσσος. Σαν να μην υπάρχουν άλλες γλώσσες. Αυτά τα λίγα που ξέρω από ξένες γλώσσες σιγά-σιγά εξαφανίζονται και τα ελληνικά, η γλώσσα –καθόλου εθνοπρεπώς αυτά που λέω–, κυριαρχούν. Το 'χω καμάρι που έγινα μονόγλωσσος. Πηγή: www.lifo.gr
Συν τω χρόνω, και από ανάγκη και από συνθήκες ζωής, αλλά εν τέλει και από επιλογή μου, έχω γίνει κυριολεκτικά μονόγλωσσος. Ελληνόγλωσσος. Σαν να μην υπάρχουν άλλες γλώσσες. Αυτά τα λίγα που ξέρω από ξένες γλώσσες σιγά-σιγά εξαφανίζονται και τα ελληνικά, η γλώσσα –καθόλου εθνοπρεπώς αυτά που λέω–, κυριαρχούν. Το 'χω καμάρι που έγινα μονόγλωσσος. Πηγή: www.lifo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: